top of page
חיפוש

הצילו גזים! פתרונות טבעיים לתופעת הגזים אצל תינוקות.

את עדיין מתאוששת ומעבדת את חוויית הלידה, מתרגלת לחיים החדשים כאמא ופתאום מתחילה תופעת הגזים. התינוק שלך מתפתל מכאבים את חסרת אונים, בוכה יחד איתו- נשמע מוכר?

החדשות הטובות- יש מספר דרכים טבעיות להקל על התופעה שיפורטו במאמר זה.

החדשות הטובות יותר-בכל מקרה, עד גיל חודשיים לערך, התופעה חולפת מאליה.

החדשות הפחות טובות-צריך הרבה סבלנות ואורך רוח. לפעמים נצליח לסייע רק חלקית, ולכל תינוק מתאים פתרון אחר, לכן נסי עד שתמצאי את הפתרון הנכון ביותר לך ולתינוקך.

מדוע התינוק סובל מגזים?

ראשית מערכת העיכול של התינוקות לאחר הלידה עדיין לא בשלה והיא עוברת במהלך החודשים הראשונים מעין "הרצה".

שנית, יש חשיבות רבה יש לעיתים לתזונת האם (במקרה בו מדובר בתינוק יונק). מזונות רבים קשים לעיכול לתינוק (וגם לאם-אך היא כבר פחות רגישה) כגון מוצרי חלב פרה, סויה, קפאין, אורז, בננות, וירקות סולניים (כגון כרוב, שעועית, חומוס) ולכן תוכלי לעשות שינויים שונים בתזונתך ולעקוב מתי יש שיפור ומתי החמרה בתופעת הגזים.

תה קמומיל ידוע כרגיע את מערכת העיכול ולכן תוכלי לשתות מספר כוסות ביום בעת ההנקה.

במידה ומדובר בתינוק שניזון מתחליף חלב ניתן לנסות ולשנות את הפורמולה לפורמולה מסוג אחר ולראות האם יש הטבה.

במידה ולא מדובר בהשפעות תזונה האם על התינוק היונק, יש לבחון האם יש צורך להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת (לעיתים במהלך ההנקה התינוק בולע אוויר שגורם לגזים או שהוא סובל מרפלוקס, תופעות שיכולות להפטר לאחר ייעוץ לגבי ההנקה).

בהסתכלות הוליסטית לעיתים נתפסים הגזים כ"גזים רגשיים", התבטאות של רגישות יתר של התינוק, וקושי יחסי להתמודד עם שינויים וגירויים (תינוקות המתעוררים מכל רעש, מכל החלפת תנוחה, תינוקות הזקוקים לקרבה גופנית יותר מאחרים וכו'). במקרה כזה נדרשים הרבה אהבה, מגע, סבלנות והבנה.

פתרונות נוספים-

  • עיסוי בטן ורפלקסולוגיה - מניסיוני האישי, רצוי לבצע מדי יום, בזמנים בהם התינוק לא סובל מכאבים. (אצל הרבה תינוקות הכאבים מהגזים מתחילים בשעה קבועה או בזמנים קבועים במהלך היום ולכן רצוי לתכנן את זמן העיסוי בהפוגות או לפני זמנים אלה. רצוי לקבל הדרכה חד פעמית ממטפל מוסמך בטיפול בתינוקות באשר לטכניקות הספציפיות לביצוע העיסוי. באופן כללי יש לעסות עם שמן טבעי (שקדים, זרעי ענבים וכו' כאשר אפשר להוסיף טיפה של שמן אתרי שומר שמסייע לספיחת גזים, או שמן אתרי לבנדר שהוא מרגיע מאד) את גשר כף הרגל של התינוק (האזור הלבן ביותר בכף הרגל) בתנועות סיבובית עם כוון השעון. וכן לעסות בתנועות סיבוביות את בטנו של התינוק בתנועת ספירלה מהטבור החוצה. כמובן שאת העיסוי יש לבצע בחדר בטמפרטורה נעימה, ניתן להוסיף מוזיקת רקע מתאימה ורגועה בתשומת לב ואהבה רבה.

  • תנועה - לעיתים תרגילים פשוטים המלווים בתנוחות שונות של התינוק יכולות לסייע. כך למשל כיפוף הרגליים לכוון הבטן של התינוק יכול לעזור בשחרור הגזים, כך גם נשיאתו במנשא תוך כדי הליכה בבית או בחוץ, ישנם תינוקות שמסייע להם מאד אם משיכים אותם על היד של ההורה, תוך כדי הפעלת לחץ קל על הבטן.

  • פרחי באך - ניתן להכין לתינוק ואף לאם פורמולה של פרחי באך בהתאמה אישית אשר תסייע ותקל על תופעת הגזים ועל הקושי של האם בהתמודדות עם התופעה.

  • שינוי אווירה - מניסיוני האישי יציאה החוצה לאוויר החופשי או טיול באזור ירוק ושונה מסביבת הבית יכול לעזור מאד, גם לאם וגם לתינוק. יש תינוקות שאוהבים טיולים בעגלה וזה מסיח את דעתם ואחרים אוהבים במנשא.

  • אמבטיה - אמבטיה חמימה ונעימה עם טיפת שמן אתרי לבנדר יכולה הרבה פעמים לסייע. במים השרירים נרפים והכאבים פוחתים.

  • תכשירים הומאופטיים - בבתי המרקחת קיימים מוצרים הומאופתים שונים לטיפול בתופעת הגזים. לבת שלי באופן אישי התכשירים לא סייעו כלל, אך שמעתי מספר אמהות שמצאו מוצר מסויים שכן עזר להם.

בכל מקרה, תמיד תזכרי שהתופעה חולפת לאחר תקופה קצרה יחסית. נסי את שלל הפתרונות המוצעים במאמר זה, נשמי עמוק ואני מבטיחה לך שמתי שהוא בעתיד תוכלי לצחוק ולהזכר בתקופה זו בחיוך רחב.

0 תגובות
bottom of page