top of page
חיפוש

כל מה שרציתם לדעת על רפואה סינית

רפואה סינית Acp.Dipl

הרפואה הסינית היא הרפואה המקובלת מזה אלפי שנים במזרח אסיה, ובשנים האחרונות היא תופסת תאוצה גם במדינות המערב. בסין קיימים בתי חולים המטפלים בחולים ברפואה סינית בלבד, בתי חולים קונבנציונאליים וכאלה המשלבים בטיפול רפואה סינית ורפואה מערבית.

בבסיס הרפואה הסינית עומדת פילוסופיה הנשענת על חוקי הטבע וניסיון טיפולי של למעלה מ- 3000 שנים, על פיהם מאבחנים ומטפלים. העקרון הבסיסי הוא הסתכלות על גוף האדם כחלק מהעולם וההנחה שהאדם צריך לחיות בהרמוניה עם חוקי הטבע ועם השינויים בעולם כגון מחזור היום והלילה, עונות השנה וכו'. ברפואה הסינית מספר עקרונות חשובים:

צ'י - "אנרגיית הגוף", הויטליות וכוח הגוף, כוח החיים. הצ'י מהווה בסיס לאבחנה ולטיפול. מטרת הטיפול ברפואה סינית הוא לגרום לתנועה ורמה בריאה של צ'י בגוף ולנתבו לזרימה חלקה.

ין/יאנג - מושג בסיסי בפילוסופיה הסינית המתאר את כלל התופעות בעולם כמערכת גומלין בין שני כוחות משלימים. הין מאפיין את הפן החומרי של החיים, של הגוף (לדוג' הדם והנוזלים בגופנו נחשבים לחומר מסוג ין). היאנג מתאר תנועה, חום בגוף.

מטרת הטיפול ברפואה סינית הוא לאזן בין הין והיאנג בגוף. איזון נכון שלהם יוביל לבריאות. חוסר איזון שלהם יכול לגרום למחלות.

חמשת האלמנטים/יסודות - אדמה, מתכת, מים, עץ ואש. אלו הם חמישה ביטויים שונים של הצ'י והם משלימים זה את זה. חמשת היסודות מייצגים את כל האפשרויות הקיימות בטבע, באופיו של האדם וביקום כולו. כל יסוד בונה ומזין את הבא אחריו.

המים מצמיחים את העץ, העץ הוא חומר גלם ליצירת אש, האש יוצרת אפר ואדמה, בעומק האדמה נוצרת המתכת והמתכת בעומק האדמה מחזיקה את המים להמשך צמיחת העץ וחוזר חלילה. זהו תהליך בו האנרגיה משתנה ממצב אחד לשני.

הפיסיולוגיה הסינית - מתארת את תפקודי האיברים השונים בגוף ותקפודי החומרים השונים בגוף. בנוסף לתפקידים הקונבנציונאליים של האיברים הרפואה הסינית משייכת לכל איבר תפקוד אנרגטי, תפקוד רגשי, השפעה על חומרי הגוף, כיוון זרימה ותנועה וקשר עם איברים אחרים בגוף.

נקודות הדיקור והמרידיאנים - הרפואה הסינית משתמשת ברשת של "תעלות", בהן זורם הצ'י בסוף. לרשת זו כיווני זרימה, צמתים ותפקודים ייחודיים. ה"תעלות" הללו נקראות מרידיאנים. על גבי המרידיאנים קיימות נקודות דיקור רבות, כאשר לכל אחת השפעה, דרך פעולה, תפקיד, שם ואופי אחר. בנקודות הללו נשתמש לאבחון, לטיפול ולהפעלה על ידי דיקור, לחיצה, חימום ושיטות נוספות.

אבחון - האבחון ברפואה סינית מתבסס על תשאול מקיף, התבוננות, לחיצות בנקודות דיקור שונות ובדיקת הלשון והדופק.

על פי הרפואה הסינית הלשון הינה איבר שמספק מידע חשוב ורב על האיברים הפנימיים. בדיקת הדופק מתבצעת בשתי הידיים, בשש עמדות שונות, כל איבר מקושר לעמדה אחרת. יש משמעות לקצב הדופק אך גם לאיכותו, עומקו, מיקומו ועוד.

שיטות הטיפול ברפואה סינית - הטיפול כולל דיקור, צמחי מרפא, מגע (שיטות שונות כגון שיאצו, טווינה, כוסות רוח, גוואשה ועוד) ותזונה סינית. כל שיטה עומדת בפני עצמה אך לרוב יעשה שילוב של מספר שיטות המאפשר יעילות רבה יותר בהגעה לתוצאות הטיפול הרצויות, מענה למגוון רחב יותר של בעיות והתאמה מרבית לכל מטופל ומטופל.

0 תגובות
bottom of page