top of page
חיפוש

כפות רגליך - עולם ומלואו

הרפלקסולוגיה מוכרת כשיטת טיפול במגע בכפות הרגליים. באמצעות הטיפול הרפלקסולוגי ניתן לעזור לגוף לרפא ולהתמודד עם אין ספור מחלות/מכאובים או חוסר איזון. הטיפול מרגיע, אנרגטי ונעים ביותר.

מעלותיה וגדולתה של הרפלקסולוגיה אינם מסתיימים בטיפול הרפלקסולוגי. כפות הרגליים, מעל הכל, משמשות ככלי אבחוני מן המעלה הראשונה.

כפות הרגליים הינן עולם ומלואו, המספקות שפע של אינפורמציה על האדם, אופיו, חוויות קשות שחווה בחייו ועוד. דרך כפות הרגליים ניתן לאבחן את מצבו הפיסי של האדם (מחלות, כאבים, חוסר איזון, יציבה לא נכונה, בעיות בעמוד השדרה ועוד), את מצבו הנפשי של האדם ואת אישיותו של האדם.

האבחון דרך כפות הרגליים, מעבר לאספקט של האבחון הפיסיולוגי, הינו בבחינת שימת מראה לאדם, מראה המשקפת לו את דפוסי ההתנהגות המנהלים את חייו, אופי קשריו עם הסביבה, תחומים דפוסים אלה מונעים ממנו מלהגשים את הפוטנציאל הטמון בו ולעיתים מעכבים בעדו מלהיות מאושר ולמלא את ייעודו.

על ידי מתן האינפורמציה הנגלית באבחון דרך כפות הרגליים ניתן לסייע לאדם לקבל החלטות שונות בחייו למשל באשר לתחום העיסוק המתאים לו, לאופי העבודה המתאים לו (עצמאי/חלק מצוות), אורח חייו, יחסיו עם הסביבה ועוד ועוד.

במאמר זה אסקור את העקרונות הבסיסיים לאבחון דרך כפות הרגליים וכן אתן דוגמאות למקרים שכיחים בהם סימנים שונים בכף הרגל מעידים על מבנה האישיות של האדם הדורך עליהן.

כפות הרגליים משקפות את כלל מערכות הגוף כאשר, באופן כללי, אצבעות כף הרגל משקפות את אזור הראש והצוואר, אזור הכריות התפוחות שמתחת לאצבעות כף הרגל משקף את אזור בית החזה, אזור הגשר בכף הרגל משקף את אזור הבטן והעקב משקף את אזור האגן. בצד הפנימי של כף הרגל מצוי עמוד השדרה.

כף הרגל מחולקת לארבעה אזורים רוחביים (אצבעות, כריות, גשר ועקב), כאשר כל אחד מן האזורים הללו מיוצג על ידי אלמנט, הדומה באופיו ובתכונותיו לפעילות המתרחשת באותו אזור. בכל אחד מאיתנו קיימים ארבעת האלמנטים הללו. היחסים וההתנהלות בין האלמנטים השונים יקבעו את אישיותו של האדם.

ארבעת האלמנטים הינם : אדמה, מים, אש ואוויר.

יסוד האדמה - אזור העקב. משקף את הרגליים, אגן, מערכת המין, שלפוחית השתן ופי הטבעת. אזור זה קשור לביטחון קיומי וצרכים קיומיים, פוריות, מיניות, פרקטיות ומעשיות. במצבים בהם אלמנט זה לא מאוזן נבחין באזור העקב בעור גס ויבש, חריצים קשים ועמוקים, דורבן ועוד. אדם אם אלמנט אדמה לא מאוזן יכול ויחווה חרדות ופחדים ולא יחוש בטוח בעולם.

יסוד המים - אזור הגשר בכף הרגל. משקף את הבטן, מערכת העיכול, כליות, כבד, טחול, לבלב. אלמנט זה מסמל את אזור האינטואיציה והרגשות של האדם. במצבים בהם אלמנט מים אינו מאוזן נבחין באדמומיות, גרד, פצעונים, בצקות ועוד. גם פלטפוס והולפוס, תופעות עליהן נרחיב בהמשך מאמר זה, יכולות להעיד על חוסר איזון של אלמנט המים. אדם אשר אלמנט מים שלו אינו מאוזן יכול שיהיה בהצפה רגשית אשר מונעת ממנו להתקדם בחייו, או שיהא "מיובש" רגשית ללא יכולת לתקשר רגשית ולהתמודד עם רגשותיו.

יסוד האש - האזור שמתחת לאצבעות הרגליים, האזור התפוח אשר נקרא בשפה המקצועית אזור הכריות. משקף את הלב, הריאות, קנה וושט, שרירים בין צלעיים, סרעפת, כתפיים. אזור זה קשור לעשייה, כריזמה, אהבה, נתינה, אגו, דימוי עצמי, מוטיבציה ועוד. כאשר אלמנט האש אינו מאוזן נבחין באזור חם, גדוש, אודם, עור יבש וקשה ועוד. אדם שאלמנט אש שלו אינו מאוזן יכול שיהיה חסר אמון בסובבים אותו, אדם בעל הערכה עצמית נמוכה מאד, אדם בעל מוטיבציה נמוכה בחיים, אדם שלא יודע לקבל/לתת ועוד.

יסוד האוויר - האצבעות בכף הרגל. זהו אזור המשקף למעשה את הראש, צוואר, חושים, פנים, גולגולת. אזור זה הינו אחד האזורים העשירים ביותר באינפורמציה בכל הנוגע לאבחון מאחר והוא מחבר בין כל האלמנטים. פעמים רבות אנו נתקלים באדם שאצבעות כף הרגל שלו כפופות, שלובות זו בזו, מטפסות זו על זו וכו'. כל תופעה כזו יש בה כדי ליתן אינפורמציה רבה על האדם ותפיסת עולמו. אדם שאלמנט אוויר שלו אינו מאוזן יכול לסבול מהפרעות קשב וריכוז, פיזור דעת, אנשים שאינם פתוחים מחשבתית ועוד.

מעבר לאבחון על פי ארבעת האלמנטים, גם צבע כף הרגל, מרקם העור, מבנה כף הרגל, הטמפרטורה ועוד, כולם מעידים על מצבו הפיסי והנפשי של האדם.

כך למשל כף רגל צהובה יכולה להעיד על בעיות בכבד ובכיס מרה והצטברות של רעלים בגוף. מבחינה הוליסטית נאבחן את האדם כמי שיש לו הרבה כעסים וטינה מודחקים שאינם באים לידי ביטוי.

כף רגל חיוורת יכולה להעיד על חוסר דם, תשישות פיסית ונפשית, לחץ דם נמוך, תת פעילות של בלוטת התריס ועוד. מבחינה רגשית נאבחן את האדם כחסר שמחת חיים, חווה הרבה פחדים ועוד.

גם שינויים גרמיים של העצמות ומבנה כף הרגל יש בהם כדי ליתן אינפורמציה לאבחון על האדם והשקפת חייו. כך לדוגמא בעיות של דרבן בעקב יכולות להגרם לאנשים שהפחד או חוויות עבר קשות משתקים אותם ומונעים מהם להתקדם הלאה בחיים.

פלטפוס הינה תופעה של השטחה של קשת כף הרגל. אדם שיש לו פלטפוס זהו אדם הנאחז בקרקע, מפחד משינויים. בד"כ יסבול מכאבי ברכיים וגב תחתון.

מנגד תופעת ההולפוס - קשת גבוהה מאד בכף הרגל, זוהי תופעה של אנשים שיסוד האוויר הוא הדומיננטי בחייהם. הם טיפוסים המדחיקים את רגשותיהם, נמנעים מלהתעסק עם רגשותיהם.

תופעת הלוקס וולגוס - כאשר יש עצם בולטת מתחת לבוהן (העצם שמתחככת בצד בנעליים). זוהי תופעה המעידה על שינוי במבנה העצם. תופעה זו יכולה להעיד על כאבים בחוליות הצוואריות, או בעיות בבלוטת התריס. מבחינה הוליסטית מתקשרת לאנשים אשר חיים בתחושה של קורבנות, הקרבה, החיים כבדים עליהם ומכופפים אותם.

לסיכום מאמר זה יודגש כי כמעט כל תופעה בה נבחין בכף הרגל ניתנת לשינוי. החיים הינם דינמיים והזרימה ביקום בלתי פוסקת. כך גם הממצאים בכפות הרגליים שלנו משתנים על ידי שינוי היציבה שלנו, שינוי מחשבתי ותפיסתי ושינוי הבחירות שלנו בחיים. הטיפול הרפלקסולוגי יש בו כדי לסייע לאדם לבצע שינויים אלו, כשהמגע בטיפול מסייע בשחרור חסימות שונות והשבת האיזון לאזור והאלמנטים הבלתי מאוזנים.

0 תגובות
bottom of page